اما در نظر داشته باشید که بر طبق ماده 1086 قانون مدنی در صورتی که زن پیش از دریافت مهریه اقدام به انجام امور زناشویی با میل و اختیار خود کرده باشد، دیگر این امکان برای وی وجود ندارد تا از قانون 1085 استفاده نماید.

اما حق دریافت مهریه از وی سلب نخواهد شد و این حق همچنان بر عهده مرد خواهد ماند. به بیان وکیل پایه یک و با توجه به توضیحات گفته شده می توان گفت حق حبس زن در حقیقت آن است که زوجه می تواند تا زمانی که مهریه وی به طور کامل پرداخت نشده است از امور زناشویی و وظایفی که نسبت به همسر خویش دارد خودداری نماید.

بهتر است بدانید حق حبس زن ریشه فقهی نیز دارد. به بیان وکیل پایه یک مواردی که زن در هنگام حق حبس می تواند از آنان در مقابل همسر خویش خودداری نماید عبارتند از حسن معاشرت ، زندگی در مکانی که زوج آن را تعیین نموده است، رابطه زناشویی با شوهر.

 

حق حبس زن و تمکین زن به بیان وکیل پایه یک

به بیان وکیل پایه یک با استناد به مواد گفته شده در مباحث بالایی می توان گفت در صورتی که زن به شوهر خویش تمکین نکرده باشد و با مراجعه به مقام قضایی این عدم تمکین خود را به دلیل حق حبس بیان کند و زن در دوران حق حبس از انجام امور و وظایف زنانگی خویش خودداری به عمل آورده باشد، مرد مکلف به پرداخت مهریه زوجه به طور کامل می باشد و تا زمانی که مهریه زوجه به طور کامل پرداخت نشده باشد زوجه می تواند به حق حبس خویش ادامه دهد.

به بیان وکیل پایه یک می بایست توجه داشت که زوجه می تواند هر زمانی اقدام به دریافت مهریه نماید چه تمکین کرده باشد و یا تمکین نکرده باشد این حق بر عهده مرد است تا مهریه زن را به طور کامل پرداخت کند.

 

سقوط حق حبس زن به گفته وکیل دادگستری

به گفته وکیل دادگستری با استناد به مواردی که در بالا ذکر شد به روشنی مشخص گردید که حق حبس زن چیست و زن تحت چه عنوانی و به چه دلایلی می تواند از این حق خویش استفاده کند.

اما در ادامه می خواهیم به مواردی اشاره کنیم که سبب سقوط حق حبس زن می شود و یا به زبانی دیگر موجب سلب شدن این حق از زن می گردد.

  • در صورتی که زن رابطه زناشویی با شوهر خویش داشته باشد و این رابطه به هر طریق باشد که بتوان آن را نزدیکی میان زن و شوهر در نظر گرفت، حق حبس زن از میان می رود که به این مورد تمکین خاص نیز گفته می شود.
  • به بیان وکیل دادگستری در مواردی که زن به شوهر خویش تمکین عام کرده باشد به این معنا که با شوهر خویش رابطه زناشویی و یا وظایف همسری خود را انجام نداده باشد اما در منزلی که شوهر در نظر گرفته است حضور داشته باشد و به زندگی بپردازد، در این صورت حق حبس زن از وی برداشته می شود.

وکیل پایه یک حقوقی و بیان حق حبس زن

وکیل پایه یک دادگستری و بیان حق حبس زن و نفقه زن

به گفته وکیل پایه یک دادگستری در مواردی که زوجه از حق حبس خویش استفاده کند، مرد مکلف به آن است که نفقه را به زن پرداخت نماید و به دلیل آن که زن از حق حبس خویش استفاده کرده است دلیلی قانونی برای نپرداختن نفقه زن نمی باشد و نفقه وی می بایستی به نحوی صحیح پرداخت گردد. همچنین در نظر داشته باشید در صورتی که مرد از دادن نفقه خودداری کند، زن می تواند از وی جدا شود.

 

حق حبس زن و ازدواج مجدد مرد به بیان وکیل دادگستری

به بیان وکیل دادگستری در صورتی که زوجه از حق حبس استفاده کند و به شوهر خویش تمکین ننماید، در این صورت مرد می تواند با با استناد به قانون و با مراجعه به نزد مقام قضایی نسبت به مشکلات پیش آمده به دلیل عدم تمکین زن دادخواستی مبنی بر ازدواج مجدد مطرح نماید.

در این موارد دادگاه با بررسی شرایط مرد و در صورتی که مرد توانایی مالی ازدواج مجدد را داشته باشد، رای و اجازه ازدواج مجدد مرد را صادر می نماید.