پرسش [ ازدواج مجدد ] :

شوهر من دادخواست عدم تمکین را به دادگاه ارائه کرد که به اجرای احکام رفت . من هم او را تمکین کردم . برای تمکین و برگشت با مامور نزد او رفتم که او به مامور گفت این خانم رو نمی پذیرم . در حال حاضر دادخواست ازدواج مجدد داده است . آیا می تواند زن بگیرد ؟

پاسخ وکیل حقوقی خانواده :

اگر شما صورتجلسه ی اعلام آمادگی برای تمکین را داشته باشید ، ایشان نمی تواند مجددا ازدواج کند .

 

پرسش [ ازدواج بدون اذن پدر ] :

پدر و مادر من به هیچ طریقی راضی به ازدواج من با پسری که می خواهم نمی شوند . چگونه می توانم بدون کسب اجازه ی آن ها از طریق حقوقی با او ازدواج کنم ؟

پاسخ وکیل پایه یک دادگستری :

ابتدا می بایست مشخصات پسر را به دادگاه ارائه دهید و سپس دادخواست اجازه ی ازدواج به علت عدم امکان گرفتن اذن از ولی تنظیم نمایید .

پرسش [ فریب در ازدواج ] :

خواهر بننده حدود 5 سال قبل با یک آقایی که مشکل مقطوع بودن آلت تناسلی دارند ازدواج کرده است . البته در آن زمان این مطلب به خواهرم گفته شده بود و پس از عقد نیس یک دست نوشته از خواهر بنده در این زمینه دریافت کرده است . اکنون بعد از 5 سال خواهر بنده می تواند یک شکایت کیفری فریب در ازدواج تنظیم کرده و طلاق بگیرد ؟

پاسخ وکیل دادگستری غرب :

اگر از قبل از ازدواج این موضوع توسط مرد مطرح شده باشد و زن دانسته و با علم . آگاهی به این مسئله با آن مرد ازدواج کرده باشد ، نمی تواند شکایت کیفری فریب در ازدواج را مطرح کند .

 

پرسش [ حضانت فرزندان پس از طلاق ] :

دو سال از طلاق من و همسرم می گذرد . در آن زمان همه ی حق و حقوق خودم را به او بخشیدم و به طور ثبتی از او حضانت فرزندان م را گرفتم . همچنین او در آن زمان حق عزل وکیل را برای مدت 20 سال شمسی از خود سلب کردند و شرطی مبنا بر عدم ازدواج مجدد بنده در آن قرارداد قید نشده است . اکنون که ازدواج مجدد کرده ام و از او درخواست نفقه ی بچه ها را داشته ام ، ایشان با استناد به ازدواج مجدد بنده ، تقاضای سلب حضانت پسر 6 ساله و دختر 12 ساله ام را داده است . آیا تقاضای او به مورد قبول دادگاه واقع می شود ؟

پاسخ وکیل پایه یک خانواده :

صحیح است که توافقی بین شما وجود دارد که کاملا نیز معتبر و قابل استناد است ، اما بدون در نظر گرفتن آن نیز می توان گفت که با توجه به اینکه دختر شما 12 سال سن دارد و به سن رشد رسیده است ، حق انتخاب اینکه با شما زندگی کند یا با پدرش را دارد . در رابطه با پسر 6 ساله تان نیز می توان گفت که فقط به دلیل اینکه شما ازدواج مجدد کرده اید ، نمی شود حضانت فرزندان را از شما سلب کرد . در نتیجه دادخواست همسر سابق شما با توجه به گفته های شما به نتیجه نخواهد رسید .

وکیل پایه یک زن و سوالات حقوقی ازدواج

پرسش [ رابطه ی نامشروع ] :

با پسری رابطه ی نامشروع داشته ام و  می خواهم با او ازدواج کنم . اما او به دلیل مخالفت های خانواده اش حاضر به ازدواج با من نیست . چه کاری می توانم انجام دهم که دادگاه رای ازدواج او با من را صادر کند ؟

پاسخ وکیل پایه یک مطهری :

راهی وجود ندارد تا بتوانید شکایتی را در دادگاه ثبت نمایید که رای دادگاه به نفع تان باشد . علاوه بر اینکه ممکن است هر دو شما به علت رابطه ی نا مشروع طبق اعتراف خودتان ، محکوم به شلاق و مجازات شوید .

 

پرسش [ ثبت ازدواج در دفتر ثبت اسناد ] :

من و همسرم در سال 64 با یکدیگر ازدواج کردیم و عقدنامه داریم . ولی نمی توانیم مشخصات عقدنامه را در سامانه ی ثبت اسناد کشور برای دریافت وام ازدواج ثبت کنیم زیرا با خطای ثبت نشدن اطلاعات در دفترخانه ی مذکور و سامانه ثبت اسناد کشور مواجه می شویم . پیشنهاد شما برای حل این مسئله چیست ؟

پاسخ وکیل پایه یک تهران :

شما ابتدا می بایست با مراجعه به دفترخانه ( حد الامکان دفترخانه ی ذکر شده در عقدنامه ) اقدام به ثبت رسمی عقدنامه و ازدواج خود بنمایید .