هر چه در رابطه با قوانین کیفری به مطالعه و پژوهش می پردازیم به این قضیه پی میبریم که از نگاه اسلام تا چه حدی ادب و شعور مهم می باشد. بر همین اساس بسیاری از قوانین کیفری به نوعی از طرف قانون گذار طراحی شده است تا افرادی که در جامعه به بی ادبی می پردازند به شدت مورد مجازات قرار گیرند.

متاسفانه امروزه در جامعه ما فحاشی و توهین به دیگران به نوعی عادت بدل شده است. این روزها افراد در مواجهه با کوچکترین مواردی که برایشان ناخوشایند است اقدام به توهین و فحاشی می کنند.

اما برای اینگونه افراد که به بی ادبی عادت کرده اند، قانون مجازات های سختی در نظر گرفته است و بسته به نوع و مکان توهین مجازات هایی همچون زندان و شلاق در نظر گرفته شده است.

 

توهین و فحاشی از نگاه اسلام به روایت وکیل کیفری

با توجه به سخنان وکیل کیفری ، اسلام ارزش بسیار بالایی برای انسان ها و حفظ حرمت آنان در نظر گرفته است. به گفته وکیل کیفری ، قانون گذاران در طراحی قوانین مربوط به اخلاق و تخلفات کیفری به میزان بسیار زیادی از فقه اسلامی و نگاه اسلام در رابطه با توهین به کرامت افراد، کمک گرفته اند. این امر به خودی خود نشان دهنده میزان اهمیت حرمت انسان ها در اسلام می باشد.

وکیل کیفری در ادامه سخنان خود می گوید، امروزه در جامعه فحاشی بسیار باب شده است و افراد جامعه بدون توجه به کلماتی که بر لب جاری می سازند اقدام به فحاشی می کنند. اما اسلام فحاشی، علی الخصوص فحاشی به ناموس افراد را در نگاه قتل عمد، زنا و لواط دانسته است و برای آن مجازات حدود در نظر گرفته است.

مجازات توهین و فحاشی از نگاه وکیل غرب تهران

تعریف قذف از منظر وکیل پایه یک

به گفته وکیل پایه یک قذف به مجازات جرائمی گفته می شود که اسلام به طور کامل میزان آن را تعیین کرده است و قانون گذار نمی تواند برای آن تبصره و یا ماده ای بنویسد. به مجازات هایی که به این شرح می باشند، حدود گفته می شود.

همچنین در قانون جرائمی وجود دارد که قانون گذار به طور دقیق مجازات شان را تعیین کرده است و قذف یکی از این موارد به شما می رود. به گفته وکیل پایه یک ، قانون گذار در قانون، قذف را بدین شرح دانسته است: ” نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر هرچند آن شخص مرده باشد “.

برای فهم بهتر مجازات قذف اجازه دهید آن را بایک مثال شرح دهیم. طبق گفته وکیل پایه یک و با استناد به ماده 247 قانون مجازات اسلامی، اگر والدین به فرزند مشروع خود به طور واضح بگویند که تو فرزند ما نیستی و یا به فرزند دیگران که به صورت مشروع به دنیا آمده است، شخصی بگوید که تو فرزند پدرت نیستی، مرتکب قذف بر مادر شخص شده است.

در مواردی که شخصی به فردی بگوید که تو با فلان زن زنا کرده ای و یا بیان کند تو با فلان مرد لواط کرده ای، مرتکب قذف نسبت به مخاطب خود شده است و قانون گذار برای بیان کننده این سخن مجازات حد در نظر گرفته است.

 

بیان میزان مجازات قذف از دیدگاه وکیل پایه یک دادگستری

به گفته وکیل پایه یک دادگستری ، قانون گذار در ماده 250 قانون مجازات اسلامی به روشنی حد قذف را 80 ضربه شلاق در نظر گرفته است. همچنین به گفته وکیل پایه یک دادگستری مجازات قذف در مواردی شامل فرد توهین کننده خواهد شد که فرد در موقع توهین بالغ، مسلمان، عاقل، غیر متظاهر به زنا یا لواط و معین باشد.

در مواردی که شخص توهین کننده مجنون، نابالغ، غیر مسلمان یا غیر معین باشد، قانون در مجازات فرد تخفیف قائل می شود و مجازات وی را 31 تا 74 ضربه شلاق تعیین می نماید.

در مواردی که پدر و یا جد پدری به فرزند و یا نوه خویش به صراحت توهین کند مرتکب قذف شده است و مجازات وی همان مجازات قذف خواهد بود و در صورتی که شخص توهین کننده شرایط قذف را نداشته باشد تخفیف شامل حال وی خواهد شد.

 

مجازات توهین و هتک حرمت از دیدگاه وکیل دادگستری

به گفته وکیل دادگستری ، قانون گذار در مواد 697 تا 700 قانون مجازات اسلامی، مجازات بیان دیگر توهین ها و فحاشی ها را آورده است. در قانون مجازات اسلامی آمده است، هر شخصی با استفاده از اوراق چاپی، خطی، درج در روزنامه و جراید، بیان در میان جمع و یا به هر شکل دیگری اقدام به توهین به فردی کند و توهین خود را به طور واضح و صریح بیان نماید و نتواند گفته خود را نزد مقام قضایی به طور کامل به اثبات برساند، مرتکب جرم شده است و مقام قضایی می تواند برای وی از یک ماه تا یک سال حبس و تا 74 ضربه شلاق تعیین نماید.

همچنین در مواردی که مخاطب شخص توهین کننده مقامات راس نظام باشند، افرادی مانند رؤسای سه قوه، کارکنان وزارتخانه ها ، معاونان رؤسای سه قوه، نمایندگان مجلس، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، اعضای شورای نگهبان، شرکت های دولتی، شهرداری، کارکنان شهرداری و یا شرکت های دولتی در حال انجام کار، مجازات شخص توهین کننده سخت تر و شدیدتر خواهد بود و قانون گذار برای شخص توهین کننده حبس، شلاق و جریمه نقدی در نظر گرفته است.

 

نحوه شکایت از فرد توهین کننده به بیان وکیل پایه یک دادگستری

اگر فردی اقدام به توهین به شما کرد و شما بخواهید از وی شکایت کنید تا مقام قضایی برای این اهانت وی مجازات در نظر بگیرد، کافی است به نزدیک ترین دادسرای محل وقوع حادثه بروید.

پس از مراجعه به دادسرا با در دست داشتن مدارک شخصی خود و همراه داشتن دو شاهد مرد، اقدام به پر کردن فرم شکایت نامه کنید.

پس از آن با اثبات جرم صورت گرفته به مقام قضایی، قاضی برای شخص توهین کننده مجازات در خور جرم تعیین خواهد کرد.