کدام افراد می توانند تغییر جنسیت دهند ؟

طبق نظر وکیل حقوقی تهران افرادی که می توانند تغییر جنسیت دهند به دو گروه تقسیم بندی شده اند :

  • گروه خنثای مشکل یا خنثای بدنی

کسانی که در بدن آن ها هم علائم جنسی زن و هم علائم جنسی مرد وجود داشته باشد و یکی از این ها بر دیگری غلبه داشته باشد ، در این گروه قرار می گیرند و مجاز به تغییر جنسیت می باشند .

  • خنثای غیر مشکل یا خنثای بدنی

افرادی که عضو جنسی مادرزادی خود را توسط عمل جراحی از بین ببرند و به جنس مخالف تبدیل کنند ، در این دسته بندی قرار می گیرند . این افراد اگر چه با عضو جنسیتی مرد یا زن به دنیا آمده اند اما از نظر روانی تمایلات جنسی جنسیت مقابل را دارند . البته ممکن است این افراد علائم بدنی جنسیتی را نیز به شکل ناقص داشته باشند .

 

برای دریافت مشاوره ی رایگان حضوری با وکلای مجرب مجموعه آسایش گستران می توانید با ما تماس بگیرید . کافی است نام آسایش گستران را در موتور جستجوی گوگل سرچ کنید .

 

شمار تغییر جنسیت در ایران

با توجه به آمار های به دست آمده ، تایلند مقام اول و ایران مقام دوم تغییرجنسیت در جهان را دارند . طبق آمار سازمان پزشکی قانونی هر ساله بیش از 720 هزار نفر در ایران با دریافت گواهی پزشکی قانونی ، تغییر جنسیت می دهند .

 

تغییر جنسیت از دید فقه

در رابطه با تغییر جنسیت از دید فقها سه نظریه وجود دارد :

1.     نظریه ی مشروعیت مشروط تغییر جنسیت :

”  طبق مادۀ ۲۱۵ قانون مدنی مشروعیت هر امری منوط به وجود منفعت مشروع عقلایی است . ” بنابراین تغییرجنسیت زمانی مشروع می باشد که شخص دارای مشکلات جنسی بوده باشد و پزشک ، تغییر جنسیت را برای حل مشکل او پیشنهاد کند .

2.     نظریه ی مشروعیت مطلق تغییر جنسیت :

براساس اصل حلیت هر کاری حلال است مگر آنکه دلیل صریحی از قرآن و روایات در برابر آن وجود داشته باشد . و در قرآن انجام این کار منع نشده است . ” همچنین طبق قاعده ی فقهی تسلیط ، به همان صورت که هرکسی حق دارد در مال خود هرگونه تصرفی بکند ، به همان شکل هم هرکسی می تواند در بدن خود هرگونه تصرف حلالی نیز بکند . چراکه تغییر جنسیت ، تغییر در ماهیت انسانیت انسان نیست و فقط تغییر در صفت و تکالیف او است .

3.     نظریه ممنوعیت مطلق تغییر جنسیت :

افرادی که با این نظریه موافق هستند ، معتقدند می بایست برای از بین بردن اعضای بدن حرمت قائل شد و تغییر در خلقت الهی را غیر مجاز می دانند و می گویند که این مسئله با مصلحت عمومی مغایر بوده و منفعت عقلایی مشروع ندارد .

وکیل پایه یک زن در تغییر جنسیت از دیدگاه حقوقی

تغییر جنسیت از دید حقوقی

شرایط تغییر جنسیت از دید حقوقی اینگونه بیان شده است :

  • شخصی که تقاضای تغییر جنسیت دارد ، می بایستی در هنگتم تقاضا مجرد باشد .
  • شخص متقاضی تغییر جنسیت باید بالای 18 سال سن داشته باشد .
  • می بایستی ثابت شود که تغییر جنسیت ، فوایدی را برای سلامت جسم و روان شخص به ارمغان می آورد .
  • می بایست اثبات شود که فرد متقاضی از مدت زمان طولانی عقیم بوده است و با این وضعیت جسمانی امکان زاد و ولد را ندارد .
  • باید اثبات گردد که متقاضی تغییر جنسیت ، از دیر باز دارای تمایلات جنسی جنس مخالف بوده است و به بیانی دیگر ، دارای ماهیت جنسی خنثی یا هردو جنس است .

 

مرجع رسیدگی به صحت و سقم تغییر جنسیت و شناسایی آن ، دادگستری می باشد و هیات حل اختلاف ثبت احوال دارای صلاحیت برای اینجام این کار نمی باشد .

 

آثار تغییر جنسیت در نکاح چیست ؟

اگر یکی از زوجین یا هر دوی آنان تغییر جنسیت دهند ، تکلیف نکاح آن ها چیست ؟

  • تغییر جنسیت یکی از زوجین :

اگر فقط یکی از زوجین تغییر جنسیت دهد ، از زمانی که تغییر جنسیت داده شود ، نکاح باطل است . زیرا بقای ازدواج ممکن نیست و ازدواج مرد با مرد یا زن با زن مشروع نمی باشد .

  • تغییر جنسیت زوجین به صورت همزمان :

اگر زن و شوهر همزمان جنسیت خود را تغییر بنمایند دو احتمال برای اینکه ازدواج آنان بر قرار است یا خیر وجود دارد :

  • ازدواج آن ها کما فی سابق برقرار است . زیرا ” حقیقت ازدواج ، چیزی غیر از اعتبار زوجیّت هر یک نسبت به دیگری نیست . اما از آنجا که هر یک از طرفین ویژگی تکوینی و طبیعی خاصی دارند ، بر هر کدام احکام خاصی مترتب شده است . از این رو وقتی هر دو همزمان تغییر جنسیّت دهند چون بقای زوجیت اعتباری امری ممکن است و دلیلی بر از بین رفتن آن وجود ندارد، مقتضای استصحاب بقای ازدواج آن دو است . “
  • ازدواج سابق دیگر اعتباری ندارد و باطل است . زیرا ” در ازدواج علاوه بر نسبت زوجیّت بین طرفین ، چیزی دیگری نیز لازم است و آن اینکه، این مرد ، شوهر باشد برای زنی که همسر اوست که در اصطلاح منطق به آن « نسبت و اضافه غیر متشابهه الاطراف » می گویند . ” همچنین بهتر است مجددا با یکدیگر توافق نمایند تا شرایط ضمن عقد به هیچ یک از طرفین تحمیل نشده باشد .

 

برای مطالعه ی شرایط ضمن عقد می توانید به سایت آسایش گستران رجوع کنید و اصطلاح شرایط ضمن عقد را جستجو نموده و آن را مطالعه بفرمایید . همچنین می توانید از مقالات دیگر نیز استفاده نمایید .